Modul 3: Når sygdommen er uhelbredelig (2)

Den nødvendige Samtale

I filmen “Den nødvendige samtale” kan du høre sundhedspersonale fortælle om deres overvejelser i forhold til at tage de vanskelige samtaler med patienter og pårørende. Det kan fx være samtaler om diagnosen og samtaler med besked om, at sygdommen ikke kan kureres.

Usikker, men ikke uprofessionel

Samtaler med en patient, der skal dø fra sine børn, kan berøre én meget, ikke mindst hvis man kan identificere sig med familien. Man kan blive usikker på situationen, føle sig uprofessionel og få berøringsangst. Det kan være svært at fjerne familiens håb om helbredelse, når man skal tale med en patient om, at han/hun skal dø. Og man kan føle sig magtesløs.

Det kan hjælpe familien, hvis du som sundhedsprofessionel kan:

  • Rumme familiens svære følelser
  • Være i magtesløsheden sammen med familien
  • Tale om håb ift. et godt forløb i den sidste tid, for patienten og for familien sammen
  • Hjælpe med at se, hvad familien kan sammen, og hvad de kan have brug for støtte til

Forberedelse er vigtig

Når du som sundhedsprofessionel skal have en vanskelig samtale med patient og pårørende om familien, er det godt at forberede dig på samtalen, alene eller sammen med kolleger, så du inden samtalen:

  • Har kendskab til familiesituationen og børnenes alder
  • Tænker over, hvad der vil være godt at spørge ind til vedr. børnene
  • Forbereder dig på mulige reaktioner fra patient og pårørende
  • Tænker over dine hovedbudskaber i samtalen
  • Indstiller dig på at lade dig guide af, hvad der opstår i den enkelte samtale

At hjælpe forældre med at støtte deres børn er noget, der kan forløbe over tid. Spørg løbende til familiens børn og unge, og til forældrenes egne tanker om børnene.